IZSTĀDES APMEKLĒJUMS UN NODARBĪBA MĀKSLAS MUZEJĀ

Mākslas vēstures un gleznošanas stundas mākslas programmas audzēkņiem nenotiek tikai klasē, bet arī mākslas muzejos. Audzēkņiem ir iespēja apmeklēt retas pasaules līmeņa izstādes un aplūkot mākslas darbu klātienē, ar iespēju saskatīt katru otas triepienu, ieelpot krāsas smaržu, kā arī sajust mākslinieka vēstījumu un enerģiju, kas iekodēts gleznā.

3. decembrī mākslas programmas 4. – 7.klases audzēkņi apmeklēja Mākslas muzeju Rīgas birža, kurā mācību ekskursijā un nodarbībā iepazinās ar izcilām izstādēm un ārzemju mākslas pastāvīgo ekspozīciju.

Iedvesmojāmies un gides pavadībā iepazinām izcilā krievu mākslas skolas gleznotāja Ivana Aivazovska daiļradei veltīto izstādi “Gaismas metafizika”.

Ivans Aivazovskis (Иван Константинович Айвазовский / Ованнес Айвазян, 1817–1900), armēņu izcelsmes krievu mākslas skolas pārstāvis, kurš dzimis Feodosijā, ir plaši pazīstams visā pasaulē kā virtuozs jūras ainavu meistars, kuru jau dzīves laikā apbrīnoja laikabiedri. Mākslinieka popularitāte nav samazinājusies līdz mūsdienām, par ko liecina neskaitāmās izstādes un izdevumi, kā arī viņa mākslas darbu augstās cenas starptautiskās izsolēs.

Izstādes koncepcijas pamatā ir vēlme parādīt meistara dažādu periodu darbus, kuros apgaismojums un gaisma ir galvenais kompozīcijas elements. Ekspozīcijas kodolu veido gleznas no Latvijas, Igaunijas un Ukrainas muzeju kolekcijām, kuras apvieno viena tēma – apgaismojuma variācijas. Aivazovska meistarība atveidot uz audekla tādas netveramas lietas kā ūdeni un gaismu liecina par autora padziļinātu interesi dabas parādību pētniecībā, fenomenālo atmiņu un izkopto gleznošanas tehniku. Lai panāktu gaismas klātbūtnes efektu vai ūdens caurspīdīgumu, Ivans Aivazovskis izmantoja sarežģītu lazējumu tehniku un īpašu otas triepienu. Saullēkts, saulriets, saule zenītā, pēcpusdienas izkliedētā gaisma, mēnesnīca – šīs daudzveidīgās gaismas metamorfozes piepilda Aivazovska gleznas ar īpašu koloristisku smalkumu un emocionālās noskaņas niansēm. Gaisma, kas staro jūras ūdeņos vai spīd cauri viļņiem, ir viena no raksturīgākajām Aivazovska glezniecības pazīmēm un satopama visos mākslinieka daiļrades posmos.

Kā Boses zālē aplūkojām Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijas izstāde “19. gadsimta marīnas”, kas ietver dažādu Rietumeiropas skolu, t.sk. Vācijas, Holandes, Francijas, Norvēģijas un Itālijas mākslinieku gleznotās jūras ainavas.

Sasmēlušies idejas un informāciju no gides stāstītā, devāmies uz akvareļu glezniecības darbnīcu, lai paši radītu savas romantiskās, putojošās vai mierīgās jūras ainavas.

Pēc nodarbībām audzēkņiem bija papildus iespēja apmeklēt citas muzeja telpas pastāvīgajā ekspozīcijā un iepazīt senās Japānas, Ēģiptes, seno austrumu un rietumu mākslu.

Piepildīti un iedvesmoti devāmies mājup.

Darbs akvareļu darbnīcā audzēkņiem tika novērtēts ar vērtējumu izcili.

Anda Sproģe